AI

Digitálna asistentka je okamžitou pomocou pri zbere údajov pre financovanie škôl.

ZADANIE

Každý rok prebieha pod gesciou  MŠVVaM SR zber údajov o  žiakoch a učiteľoch škôl za účelom pridelenia prostriedkov pre financovanie. Údaje evidujú a zasielajú jednotlivé školy do Rezortného informačného systému (RIS), pričom vzniká zo strany škôl mnoho otázok k postupu evidencie ako aj k technickému prevedeniu zasielania výstupov. 

Nakoľko na zaslanie údajov do evidencie je vyhradený necelý mesiac, a zároveň túto povinnosť musia splniť tisíce zariadení, vzniká počas obdobia zberu údajov veľký nápor na špecializovaných pracovníkov ministerstva, ktorí dokážu s danou agendou zástupcom škôl poradiť. Denne je potreba zodpovedať tisíce otázok, ktoré ministerstvo pokrýva e-mailovými odpoveďami a telefonickým kontaktom. Napriek vysokému pracovnému nasadeniu nie je možné, aby niekoľko osôb zodpovedalo denne všetky otázky. Na druhej strane procesu zberu sa počas tohto vyťaženého obdobia nachádzajú zástupcovia škôl, ktorí v prípade, že potrebujú poradiť so zaznamenávaním údajov do systému, majú možnosť poslať email a čakať na odpoveď, alebo sa počas pracovných hodín dovolať na linku s telefonickou pomocou, ktorá býva preťažená. 

NAŠE RIEŠENIE

K tohtoročnému zberu údajov sme pripravili pre ministerstvo aj pre zástupcov škôl novú možnosť komunikácie cez chatbota Digitálna asistentka tromi rôznymi spôsobmi.  

Najmä pre nových zástupcov škôl, ktorí sa zapojili do zberu údajov po prvýkrát, sme spracovali najčastejšie otázky a najviac dopytované metodiky do konverzačného stromu. Chatbot tak hneď pri návšteve webovej stránky ponúkne používateľovi odpovede k praktickým otázkam ako prístupy a zmena hesiel a rovnako aj pomoc s postupom pri vypĺňaní údajov v najčastejších neštandardných situáciách žiakov, ako napr. inkluzívne vzdelávanie, individuálne formy vzdelávania, vzdelávanie mimo priestorov školy alebo deti v striedavej starostlivosti vzdelávané v dvoch rôznych školách.  

Všetkým návštevníkom stránky chatbot zároveň hneď od začiatku ponúka možnosť položiť vlastnú otázku, pričom odpoveď je formulovaná umelou inteligenciou. Digitálna asistentka dokáže poradiť nie len na základe metodík pripravených MŠVVaM SR ale aj na základe vybraných zákonov ako sú školský zákon alebo zákon o financovaní škôl. Digitálna asistentka komunikuje príjemným spôsobom a, hoci sme chatbot natrénovali na odborných podkladoch, odpovedá zrozumiteľne, ľudskou rečou a pozná systémy evidencie používané školami. Pri presných otázkach k evidencii používateľovi zobrazí aj náhľad do systému so zvýraznením polí na zaznamenanie dopytovaných údajov, aby používateľovi aj opticky znázornila postup evidencie. 

V prípade , že škola má veľmi špecifickú situáciu, na ktorú asistentka nemôže na základe dodaných podkladov odpovedať, ponúkne používateľovi možnosť poslať prostredníctvom chatbota svoj dotaz alebo popis situácie na metodikov ministerstva. Digitálna asistentka si od zástupcu školy postupne vyžiada všetky potrebné údaje k riešeniu otázky, zosumarizuje ich do požiadavky a túto odošle na ministerstvo. Do sumarizácie zahrnie aj záznam konverzácie s používateľom vrátane otázok, ktoré kládol umelej inteligencii.  

Výsledky

Zástupcovia škôl dostávajú radu a odpovede na svoje otázky okamžite počas vypĺňania zberu údajov. Nemusia čakať na emailovú odpoveď z ministerstva a zdržovať sa pri evidencii sporných prípadov. Chatbot s umelou inteligenciou im odpovie okamžite, 24 hodín denne a umožní plynulo pokračovať v práci.  

Na strane klienta MŠVVaM SR sme značne odbremenili metodikov od otázok súvisiacich so zberom údajov. Digitálna asistentka denne odpovie na viac ako 1 500 otázok. V prípade poslania požiadavky zo strany škôl prostredníctvom chatbota umožňuje nový tiketovací systém, ktorý sme zaviedli, ministerstvu mať prehľad v požiadavkách týkajúcich sa zberu údajov a vyčleniť tieto požiadavky od ostatných dotazov smerovaných v rovnakom čase na helpdesk.